Румен Драганов: Имахме успешен летен сезон, услугите се подобриха

Зимният туристически сезон, които ни предстои, ще повтори това, което видяхме през летния сезон – ще се върнат английските туристи, ще се върнат много от туристите, които ги нямаше по време на пандемията. Тук говорим, не само за ски туризъм и за планинските курорти, където ще бъде пълно, но и за туризъм в градска и историческа среда, балнео-спа и уелнес. България ще посрещне пак между 15 и 20% по-малко туристи в сравнение с 2019 година, тоест около 1,2 млн. чуждестранни туристи ще влязат през декември, януари, февруари и март в България с цел туризъм. Това каза Румен Драганов, Институт за анализи и оценки в туризма, в предаването „Светът е бизнес“ на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Ивайло Лаков.

Летният туристически сезон се очаква да бъде по-силен от миналогодишния, като една от причините е подобряването на туристическата услуга в България, каза гостът.

След пандемията туризмът се промени, заяви Драганов. По думите му хората вече не стоят затворени в градските си апартаменти през уикендите, а посещават извънградските си наследствени къщи в провинцията, които по време на локдауните са обновили. Освен това са се променили и навиците за консумация – не се консумира толкова много твърд алкохол, а повече коктейли, храненето е станало не толкова разточително, а бързо и икономично. Всички тези промени имат своето силно отражение върху туристическия бранш.

На въпроса дали туризмът се е отърсил от последиците от пандемията гостът посочи, че се съмнява дали той изобщо е влязъл в криза по време на този период. „Хората не спряха да пътуват, дори и през 2020, когато имаше контролно-пропускателни пунктове между градовете, къщите за гости бяха пълни. Семейният туризъм, това, което е в основата на туризма и може да бъде много гъвкав, се оказа устойчив. Устойчиви се оказаха малките семейни хотели, малките корпоративни хотели“, изброи Драганов.

„Сега, през 2022 година, вече виждаме, че тези, които успяват да покажат качествен туристически продукт, които си знаят занаята, нямат проблеми. Дали някой фалира? Ние в България нямаме думата „фалит“, но много хора излязоха от бранша, защото не го умеят. Сега останаха тези, които умеят“, добави гостът.

Законът за туризма в България трябва да се облекчи, категоричен бе Драганов. „Той е общо 730 страници. Същевременно трябва да се създадат четири закона за браншовите камари – на хотелиерите, на туроператорите и туристическите агенции, на заведенията за хранене и развлечение и камара за туристическите екскурзоводи и планински водачи и ски-учителите. И отделно трябва да има закон, този единен закон, за който става дума, това е за националната туристическа организация, която да извършва националната реклама в туризма. Плюс Закон за туристическите места и точки, които да обобщи цялото управление на туристическите курорти, комплекси, туристическите зони, паметниците на културата, които са публична собственост, археологическите резервати и въобще да направи туризма действащ на територията на страната. Защото сега в планините нямаме туристическа зона. Освен това самият Закон за туризма ще бъде разтоварен от всичките му несвойствени дейности. По това работим“.

По думите му, ако мислим, че с 12 млн., които държавата дава за реклама, България прави своята туристическа национална реклама, е абсолютна лъжа. „36 млн. евро са парите, които туристическият бизнес инвестира, за да има туристи в България. Във всяка една държава на ЕС има национална организация, която отчита парите, които дава бизнесът и държавата се задължава да участва 50 на 50 за национална имиджова реклама. Тя е реклама за туризъм и инвестиции“.

„И тогава, чрез тази реклама, държавата ще се сети чрез Закона за туристическите места и точки, че тя е собственик на Царевец (тя сега не го знае), че тя е собственик на Перперикон (тя сега не го знае), че е собственик на Мадарски конник (тя изобщо не го знае) и на още 40 000 паметници на културата, за които държавата въобще не хае. Палят ги, събарят ги с багери. Когато държавата си влезе в обувките на държава и започне да се грижи за своята собственост, тази собственост ще се превърне в локомотив за туризма и за привличането на повече туристи“, смята Драганов.