Граждани скандират „Убийци“ и „Тук не е Москва“ пред Руската църква в София в знак на протест срещу посещението на волоколамския митрополит Антоний, който пое функциите на външен министър на Московска патриаршия след отстраняването на митр. Иларион (Алфеев), и в момента участва в църковната служба, съобщи БГНЕС, цитирана от dnes.bg.
На службата присъстват и посланика на Руската федерация у нас Елеонора Митрофанова, лидерът на АБВ Румен Петков, и други.
„Протестираме, защото това е върховна наглост по време на война от тези, които окупират, тук, на територията на Европейския съюз и на страна от НАТО, да служат служба за победа на Русия, това е просто нонсенс, затова протестираме“, каза пред БГНЕС Георги Иванов.
Украинката Ирина, която е от Херсон, е дошла с малкия си син в България, за да го спаси от бомбардировките. Разказа, че протестира против кървавата война на Путин в Украйна, защото нейни близки се намират в окупираните територии. Жената призова руснаците да си отиват в Русия, защото нямат място в България. Тя е категорична, че трябва да има мир и свобода, а не убийства и тероризъм.
„Тук съм като възмутен гражданин, защото е светотатство в българска църква да има молебен за една терористична държава, да се благославят убийци на деца. Знаете ли какво се случва в момента в Украйна? Хиляди деца са в бомбоубежищата! Хиляди деца са изложени на смърт! А в тази църква има хора, които се молят те да успеят да ги убиват още по-успешно, тук се молят в момента една държава да смаже друга държава“, заяви жена, която се представи като българка. Тя е категорична, че за нея това е светотатство, което не може да приеме и е силно възмутена от случващото се в Руската църква и именно затова е на протеста.
Целта на визитата на митрополит Антоний не е оповестена нито в руските, нито в българските официални църковни сайтове. Той е придружен от прот. Николай Балашов, който е единственият останал от стария екип в Отдела за външноцърковни връзки на РПЦ.
Подворието на РПЦ у нас съобщава, че представителите на Московския патриарх идвали у нас, за да служат в руската църква „Св. Николай“ за Никулден, което несъмнено е само поводът. Те ще съслужат с Ловчански митр. Гавриил, който по традиция служи за този ден в руската църква, като представител на БПЦ, с руски митрополит, идващ за празника. Досега обаче за храмовия празник не е имало толкова високо църковно представителство.
Първостепенна задача на руските власти както в Кремъл, така и в Московска патриаршия, коментират експерти, е да демонстрират, че не са изолирани заради войната в Украйна. Особено значение се отдава на участие в прояви в европейските страни, като по правило руската дипломация представя това като одобрение на руските действия. Митр. Антоний (Севрюк) и прот. Николай Балашов участваха и в генералната асабмлея (конгрес на всеки седем-осем години) на Световния съвет на църквите в Германия, но там германският президент не им позволи да изпратят подобно послание към германската и световна общност, като назова открито отговорността, която руснаците носят за кръвопролитията в Украйна.
По църковна линия Московска патриаршия общува на такова високо равнище само със Сръбската църква, като митр. Антоний (Севрюк) беше неотдавна в Белград, а сръбска църковна делегация участва в Москва в празнично събитие със странното название „Сръбска утеха за руското сърце“.
В София митрополит Антоний пристига непосредствено след участие в Казан в годишната среща на емблематичния руски клуб „Валдай“, където Кремъл формулира основни тези във външната си политика (например, през 2015 г. Путин заявява в своя реч там: „Ако сбиването е неизбежно, удари пръв“). Тази година за първи път „Валдай“ посвети годишната си среща на религиозно-политическата тематика. На нея „външният министър“ на РПЦ митр. Антоний откровено заяви: „По-често намираме общ език с мюсюлманите, отколкото с нашите единоверци на Запад. Московска патриаршия поддържа диалог с мюсюлманските организации в Иран. Оказа се, че в мюсюлманските държави имаме много съмишленици“. Според него руското православие и ислямът са обединени от „благоговейно отношение към такива основни ценности като семейството и брака“ и това че „Бог заема централно място в света“.
Руската църковна делегация ще се опита да включи в дневния ред на Българската църква определени теми, още повече че Св. Синод на БПЦ ще заседава на 13 декември.
Според публикации в български медии това би могло да бъде признаването на автокефалията, която Сръбската църква предостави на Македонската църква и която досега е призната единствено от Московска патриаршия и Украинската православна църква под ръководството на митр. Онуфрий. Това означава, че в техните диптиси Македонският архиеп. Стефан се споменава като глава на автокефална църква. Самата Македонска църква официално заявява, че все още очаква своята автокефалия, която да ѝ бъде дадена от Вселенска патриаршия, „когато настъпи подходящото време“, а документа от Сръбската патриаршия възприема като „препоръка за автокефалия“.
Друга тема, която се актуализира в руската църковно-политическа реторика през последната седмица, е „защитата на православните в Украйна“. Възможно е руската църковна делегация да поиска от българските владици декларация „в защита на украинските православни срещу гоненията на киевския режим“. Причина е акцията на украинските служби срещу църковни центрове на УПЦ и обсъждането на законопроект за забрана на дейността им заради колаборационизъм и подкрепа за руските агресори. „Защитата на православните в Украйна“ присъстваше в речта на Путин, с която той обяви руското нахлуване в страната през февруари, но след Киевския събор „Теофания“ през м. май, когато УПЦ обяви независимост от МП, в руските медии се заговори за украинските православни като за „предатели на руския свят“. Акцията на украинските власти през последната седмица позволява на Кремъл да извади отново тази тема и да представи руските войски като „защитници на православието“.