Драганов: Цените в зимните ни курорти ще са достъпни – нощувката средно е 140 лв.

Драганов: Цените в зимните ни курорти ще са достъпни – нощувката средно е 140 лв.

„Запазваме макрорамката на туризма, интересът е голям в европейски и световен мащаб. Ръстът за 2023 г. е 3,7%.Стоим добре, видяхме какво се случи миналата зима – ръстове през декември, януари, февруари. Очакваме да се постигнат същите числа с малък ръст. Има още около 3 млн. пътувания на българи в България, ще имаме натоварени уикенди, освен Коледа и Нова година.

Прогнозите са за 190 000 уикенд пътувания. В тези числа не са само ски, а и балнео и СП, посещения при близки и роднини, виненият туризъм е актуален и през зимата“, заяви директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов в студиото на „България сутрин“.

Анализите показват, че много от обектите са минали нивата на заетост от предпандемичната 2019 г., а като цяло сме малко под нивото. Най-много туристи очакваме през зимния сезон от Турция, Гърция, РСМ, Сърбия, Румъния. 56% от туристите ще бъдат от ЕС, някои пътуват и с икономически интереси.

„Българите най-много ходят в съседни страни – в Гърция годишно отиват 1,2 българи, толкова гърци идват в България“, даде пример Драганов.

Той посочи пред Bulgaria ON AIR, че чужденците идват за по-дълго време – за ски – обичайно имат 7 дневни пакети, а българите в страната най-често пътуват за уикенд с 2 нощувки.

„Средно една стая е 140 лв. на вечер, най-евтиното е 47 лв., най-скъпото 4 700. Няма да е по-скъпо тази година. Ако си поставите за цел тази зима да изкарате с цената на миналата година – има как. Ние съветваме – придържайте се към миналогодишния бюджет. Ако искате нула – стойте си вкъщи. За 140 лв. можете да вземете пуйка и шампанско и да поканите приятели“, каза още Румен Драганов.

По думите му студентите са доста практични и най-често наемат вила, в която могат да бъдат и 25 човека.

Велинград се очертава отново като най-луксозния курорт за посрещане на празниците.

„Тези, които си харчат парите във Велинград, не бъркат и много добре знаят какво е в Дубай. Въпрос на предпочитание е. Имаме страхотен туристически продукт. Туристите пристигат със същите самолети, с които кацат в Рим, Токио. Там ги чакат автобуси, същите марки, каквито и тук. Когато влезете в наш хотел – осветление, мебели, мокети, миризмата е същата. Разликата е, че при нас имаме хубава храна – казват „какво телешко, агнешко, какви порции се сервират“. Французите, ако им остане нещо в чинията, са нервни, защото са си го платили и се чудят как да си вземат парите обратно за тези 2-3 хапки, чувстват се леко излъгани“, обясни директорът на Института за анализи и оценки в туризма.

Цената на новогодишния куверт също така зависи дали масата е близо до дансинга, до тоалетната, зад някоя колона. Драганов завърши с призив държавата да участва наравно с бизнеса в рекламирането на туристическия бранш.