„В момента в училищните бюджети има средства с около 20% по-високи за енергийни разходи. Ако цените на парното не продължават да скачат драстично, има средства до края на годината. Проблем са училищата, които са на газ. Там сметките се очаква да бъдат не с 20% по-високи, а с 60%. Държавата трябва да помогне финансово на тези образователни институции целево.“ Това заяви пред БНР Диян Стаматов, председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета и директор на столичното 119-о училище.
Стаматов е категоричен, че не трябва да има послания за дървена ваканция и преминаване към онлайн режим. „Това е много опасно за националното ни бъдеще. Този онлайн формат, който имахме последните 2 години и половина, трябва да приключи, независимо от кризисните фактори, които ни очакват.“
„Драматични са резултатите от националното външно оценяване тази година. Ако и тази година преминем към онлайн среда с лекота, това означава не криза, а образователна катастрофа в пълния ѝ формат. Този вариант на обучение изчерпа своите възможности още преди 1 година“, коментира Диян Стаматов.
Цената на газа трябва да бъде компенсирана с приоритет за образователните институции, посочи той в предаването „Преди всички“. „Ако бъдат затворени детските градини, може да си представите какъв национален блокаж се получава за всички работещи. Това не бива да се позволява.“
Директорът сподели, че през последните години, когато се е налагало в училището, което ръководи, да се намалява температурата в класните стаи по технически причини, това е водило „до много сериозни проблеми с родителите“.
Той уточни, че в училището температурата през зимата е 22-23 градуса и даде пример с европейски столици, които възнамеряват да я свалят до 19 градуса. „Може би трябва да започнем да мислим в тази посока и то много сериозно, защото явно натам вървят нещата.“
„Най-вероятно това ще е казус за всички софийски училища. Ние сме на централно отопление, една малка част от училищата са на други видове гориво. „Топлофикация – София“ без съмнение ще доведе до промени и на температурния си режим.“
Според Стаматов преминаване към друг вид отопление би могло да се случи при не повече от 2-3% от образователните институции.