Намаленията за Черния петък у нас буквално се спихнаха, показва проверка на „Телеграф“ във физическите и онлайн магазините за облекла, техника и мебели. Въпреки че традиционно той се провежда в последния петък на ноември, тази година някои търговци обявиха кампании „Черен ноември“ или „Черна седмица“.
Само няколко обекта за облекла в столичен търговски център са обявили отстъпки по случай Черния петък. В обекти за техника, бижута, книги и други стоки няма и намек за предстоящо намаление. Оказва се, че тенденцията е все повече отстъпки да се предлагат в онлайн магазините. Тези, които все пак са в кампанията, правят намаления до 20%, на някои места такова няма.
На витрините в модните магазини масово изписват, че намаленията са до определен процент, например 50%. С големите проценти привличат клиенти, които като влязат в магазина, установяват, че на половин цена са само малка част от стоките, които предлагат и обикновено са по-евтини аксесоари, ръкавици, чорапи и прочие. При дрехите, които са по-скъпи, обявените проценти отстъпка са не повече от 20%. По-ниско бюджетните вериги за облекла пък предлагат вместо намаление, две на цената на едно. Така за 39 лева могат да се купят два пуловера, като по принцип само на единия цената е 24 лв.
При някои от стоките пък са поставени допълнителни етикети с 30% екстра отстъпка от цената на етикета върху закачалките. Въпреки че са маркирани с червено, интерес към моделите няма, тъй като са предимно масова повтаряща се конфекция. Например ватирана едноцветна блуза без надписи и картинки върху нея, с които да се отличава. По-интересните продукти, например пуловери с вплетени фигури на сърца, овце или облачета, са без отстъпка, като цената им е над 40 лв. Без намаления са и актуалните пуловери с коледни мотиви, като цената им е 43 лв. за брой.
Някои от търговците пък обявиха отстъпки още от началото на месеца, като вместо „Черен петък“ са нарекли кампанията си „Черен ноември“. Така намаления през целия месец предлагат оптики. Като отново на витрините стоят надписи за цени с до 50% по-ниски, като те се отнасят както за стъклата с диоптър, така и за рамките към тях.
В други търговски обекти пък очакват в петък да има специални отстъпки на някои стоки, но все още не им е подадена информация от ръководството за тях и съответно не са обявени.
В онлайн магазините са значително по-активни в кампанията по случай Черния петък. Редица търговци са обявили вече намаления, но много от тях са символични. Например някои от стоките, обявени в кампанията, са посочени пропорционални цени, но не е обявена предишната цена. При другите обявените намаления са с от 60 лв. до 200 лв. за моделите на цени от 529 лв. до 2699 лв. Други намаления има на игралните конзоли като отстъпките стигат до 320 лева. Част от стоките пък нямат отстъпка от цената, но пък покупката на лизинг излиза без оскъпяване. Предлага се и много бяла техника с намаление и на изплащане. Включително съдове за готвене и уреди за разкрасяване. Освен техника в тези магазини се предлагат и парфюми, дамски палта и ботуши. Така за 75 лева може да купите от магазина за бяла и черна техника, кожени ботуши, а за 125 лева червено палто с дължина до коляното.
Част от търговците на мебели и стоки за дома пък предлагат удължен срок за връщане на стоките, като закупените на Черния петък могат да се върнат до Нова година. Такива възможности дават и част от търговците на облекла. Условието обаче за връщане на стоката е да е с етикет и да се пази касовата бележка за покупката.
Хубаво е обаче, ако пазарувате по време на тези кампании, да следите стоката, от която имате нужда, съветват експерти. Причината е, че много търговци правят фалшиви намаления. Така например лампа, която по принцип струва 99 лева, сега се продава за същата цена, но е с етикет Черен петък. Други пък поставят нови етикети върху стоките, като изписват по-висока цена от редовната, за да направят намалението по-голямо. Така например, ако панталон е струвал 80 лева, на новия етикет пише, че е бил 100 лв., а сега е с 40% по-евтин.
Проучване установи: Само една от 50 сделки е на най-ниска цена
Само една от 50 сделки по време на Черния петък е на най-ниската си цена в деня на разпродажбите. Това става ясно от анализ на миналогодишното събитие от водеща потребителска група във Великобритания. Проучване, направено на подборка от оферти на 25 ноември 2022 г., е установило, че само 2% от предлаганите стоки не са налични на същата цена или по-евтино в рамките на шест месеца преди или след тази дата. Анализирани са 208 продукта, като само пет са били най-евтини на самия Черен петък. Един от най-ярките примери са слушалки, които са били намалени от 139 на 119 паунда, а всъщност са били предлагани по-евтино от цената им всеки ден между 25 май и 9 септември – от 99 до 109 паунда.