
Цакат ни с 30 стотинки на всеки литър бензин
Цакат ни с 30 ст. на всеки литър бензин и дизел, които зареждаме в автомобила. При сегашните цени на руския петрола горивата за автомобили могат да бъдат доста по-евтини. Но ако се откажем от руския петрол, бензинът и дизелът ще струват около 2,90 лв. за литър, показват изчисления на “Труд news” на база световните цени на петрола.
Руският петрол “Уралс”, който използват основно в рафинерията в Бургас, сега струва 70,8 долара за барел. А цената на петрола сорт “Брент” е 84,5 долара за барел. Преди войната в Украйна цените на двата вида петрол бяха почти еднакви, но сега заради санкциите към Русия цената на руския “Уралс” е доста по-ниска. Въпросът е дали ние като потребители се възползваме от това, че рафинерията в Бургас използва по-евтин руски петрол.
Преди две години, на 29 юли 2021 г., цената на руския петрол беше точно колкото е и в момента – малко над 70 долара за барел. Тогава обаче продаваха бензина и дизела по бензиностанциите за средно 2,24 лв. за литър, показват данни на специализирания сайт fuelo.net. По това време цената на петрола “Брент” е същата като на руския “Уралс”.
По-високите цени на горивата в момента до голяма степен се дължат на поскъпването на долара спрямо еврото, а съответно и спрямо българския лев. На 29 юли 2021 г. курсът на щатската валута е 1,64729 лева за долар. Това означава, че цената на барел петрол в националната ни валута тогава е била 116,60 лв. При сегашния по-висок курс на долара цената на барел руски петрол е малко над 127 лв. Оказва се, че цената на руския петрол в левове е нараснала с 8,93% спрямо нивото преди две години, въпреки че в долари цената на “Уралс” сега е същата, като в края на юли 2021 г.
Затова е нормално и цените на горивата по бензиностанциите сега да са с 8,93 на сто по-високи спрямо нивата им преди две години. Тоест при сегашните котировки на руския петрол цените на бензина и дизела по бензиностанциите би трябвало да бъдат 2,44 лв. за литър.
Реалната ситуация обаче е доста различна. Средната цена на бензина сега е 2,74 лв. за литър, а на дизела – 2,73 лв. Това е с около 30 ст. на литър повече. Тези изчисления са направени без да бъде отчитано повишението на заплатите и на другите разходи за производство и дистрибуция на горивата. Ако и те бъдат взети предвид, цените на бензина и дизела действително би трябвало да са над 2,44 лв. за литър, но с няколко стотинки, а не с цели 30 ст. Това означава, че рафинерията в Бургас реализира по-големи печалби, възползвайки се от по-ниската цена на руския петрол.
Но да видим каква би била ситуацията с цените на автомобилните горива, ако не използваме руски петрол. Преди две години цената на “Уралс” и “Брент” беше една и съща. Но в момента освен, че доларът е поскъпнал и “Брент” е по-скъп от “Уралс” с близо 14 долара за барел. Цената на барел петрол от сорта “Брент”, пресметнат в националната ни валута, е малко над 151 лв. Това е с близо 30 на сто повече от цената на петрола на 29 юли 2021 г., когато котировките на “Уралс” и “Брент” бяха почти еднакви. Това означава, че цените на бензина и дизела в момента щяха да бъдат около 2,90 лв. за литър, ако не използвахме руски петрол, и то пак без да отчитаме ръста на заплатите за последните две години.
Оказва се, че ползите от това, че използваме руски петрол, са разпределени между рафинерията в Бургас и шофьорите. Рафинерията реализира по-големи печалби и цака шофьорите със завишени цени, но и ние сипваме в автомобилите по-евтин бензин благодарение на това, че използват руско гориво.