„Хемус“ гълта 600 млн. лв. повече, “Струма” – извън Кресненското дефиле

Над 3,3 млрд. лева ще струва завършването на магистрала “Хемус”, като проектът ще се оскъпи с допълнителни 600 млн. лв. заради поскъпване на строителните материали и инфлацията, заяви регионалният министър Андрей Цеков.

Той съобщи, че се подготвя постановление на Министерски съвет, с което да се узаконят ин хаус договорите между реалните изпълнители на изграждането на магистралата от София до Варна и държавната компания “Автомагистрали” ЕАД, на която е възложено строителството от страна на пътната агенция.

До 2025 г. могат да бъдат завършени още 80 км от оставащите от трасето, каза Цеков. Министърът припомни, че стойността на контракта за довършването на магистралата към Северното Черноморие е общо 2,7 млрд. лв, а с повишаване на цената с около 25 на сто или 600 млн. лв., тя ще набъбне до 3,3 млрд. лв. Строителният министър допълни, че до момента са платени близо 1 млрд. лв. аванси на компаниите, които имат договори за доставка на техника и строителни материали, но реално изграждат пътя.

Оскъпяването на изграждането в никакъв случай нямаше да е толкова голямо, ако работата по магистралата не бе спряна още от първия служебен кабинет на президента Радев, когато начело на регионалното министерство бе Виолета Комитова, и ако кабинетът “Петков” не бе изтеглил заделените специални средства за довършване на магистралата, твърдят експерти. Целевите пари в БНБ, които бяха около 490 млн. лв., бяха изтеглени от служебния кабинет на Стефан Янев в средата на 2021 г. по настояване на тогавашния и настоящ министър Асен Василев и на Комитова.

България няма да получи финансиране от ЕК за доизграждането на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле, съобщи още министър Цеков. Той допълни, че в момента се работи върху вариант, при който едното платно в посока София ще бъде построена по източния склон на Кресненското дефиле, като в момента се търси алтернативен маршрут за движението в обратната посока – също извън обхвата на дефилето. При зелена светлина от Брюксел проектирането и строителството на източното трасе може да започне още тази есен, допълни Цеков.

Previous post Кметът на родното село на Нургюл: Тя за нас е световна шампионка
Next post Брокери очакват ново покачване на наемите в София