Доказалите се като успешно решение срещу изпреварващи джигити колчета в Кресненското дефиле поставят нерешима задача пред снегорините по други черни участъци у нас – пътя Русе – Велико Търново и Прохода на Републиката.
За пръв път у нас колчетата бяха приложени по път Е-79 между Крупник и Кресна, където години наред умираха десетки заради челни удари след опасни изпреварвания. Статистиките на КАТ показаха впечатляващо намаление на жертвите на челни удари, като за една година там няма нито една тежка катастрофа.
По тази причина от пътната агенция решиха да приложат практиката и в отделни участъци от пътя Русе – Велико Търново и Хаинбоаз, които наши, турски и румънски шофьори на коли и тирове буквално превръщат в касапница.
Гъвкавите колчета с височина 75 см на разстояние 12 м бяха поставени през септември и оттогава вече няколко от тях са унищожени от нарушители, преминали през тях, алармираха очевидци в социалните мрежи. Съборени ограничители все още стоят на пътя или около него и дори не са премахнати от пътното поддържане.
Най-сериозен проблем обаче представлява бъдещото зимно поддържане – нещо, което не стои като въпрос в Кресненското дефиле, при климата около което снеговалежите са рядкост. На последното заседание на работна група при областния управител на Русе е обсъдено именно това как ще се чисти снегът, при положение че колчетата са на платното.
Пътноподдържащата фирма, отговаряща за участъка, не разполага с техника, която ефективно да отнема снежния слой при наличие на препятствия на пътното платно. Присъствали на срещата споделиха за „Телеграф“, че въпросът остава висящ и все още няма яснота как ще се чистят участъците, където има колчета.
В момента дилемата е между три некачествени решения – да се оставя ивица със сняг между колчетата, снегорините да правят зигзаг между тях или дори колчетата да бъдат премахвани през зимния период и да се поставят отново напролет. Според експерти дори и само едно по-невнимателно преминаване на снегорин през участъците може да изтръгне всички колчета по трасето.