МОН затруднява шофьорските курсове, инструкторите готови за протест

Предложените нови учебни програми за кандидат-шофьори затрудняват стопанската дейност на центровете за обучение. Усложнява се учебните курсове и ще се стигне до оскъпяването им. Това обявиха вчера от Института за пътна безопасност в становище до Министерството на образованието и науката (МОН).

Работна група разпрати миналата седмица 16 предложения за промени в подготовката на водачите, които инструкторите посрещнаха на нож. Днес – вторник, в МОН са поканени за обсъждане различни организации от бранша. От бъдещите програми отпада изучаване на устройството на автомобила, въвеждат се текущи оценки на курсистите, ще ги карат да гледат с “пияни очила” как се променя картината пред шофьора, въвежда се обучение на симулатори и др. Ако всички тези нововъдения станат факт, курсовете от 1300 лв. ще стигнат до 2600 лв., прогнозира Йонко Иванов, шеф на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка. Той бе категоричен, че ако не бъдат чути, инструкторите с учебните автомобили ще излязат на протест.

Особено скандално звучи предложението да се въведат допълнително два учебни часа, в които лицензирани психолози да правят нещо като психопортрети на курсистите и да дават оценки на техните личностни характеристики. Според Института за пътна безопасност така се създават условия за намесата на нови експерти в шофьорските курсове.

“Предполагаме, че след година ще се добави в закона, че трябва да се създаде и контролен орган на тези психолози и ще се създаде Изпълнителна или поне Държавна агенция на психолозите”, иронично се отбелязва в становището.

“Истинската конкуренция би следвало да дава възможност всеки обучителен център да провежда обучението както намери за добре, а по резултатите им да бъде оценявано от техните потенциални потребители”, пишат още от Института до МОН. И подчертават, че модерната напоследък “електронизация” навсякъде, във всичко и на всяка цена – от рецептите до извинителните бележки в училище – “не биха могли да заместят инициативността и ограничат съзидателните качества на всеки един индивид”.