В момента АМ “Хемус” не се строи, защото никой министър не е искал да поеме рисковете, които следват от продължаването на строителството. Това каза по Нова телевизия министърът на регионалното развитие Андрей Цеков.
Той обясни, че рискът е държавата да изгуби раздадените аванси на фирмите, които са около 1 млрд. лева, както и да загуби дела, които ще се проточат 2-3 години.
Цеков каза също, че строителството на АМ “Хемус” може да продължи по-късно тази есен, като проблемите ще се решат с указ на Министерски съвет. Министърът обобщи, че първият участък на магистралата е готов на 76%, а втори и трети – на 40%. Според него, ако се решат проблемите с фирмите изпълнители, до три години може да са готови още 80 км.
“Отдавна можехме да имаме АМ “Хемус”, ако беше спазван закона и следван обществения интерес”, каза министър Цеков.
Той заяви също, че за зимното почистване и поддържането на пътната мрежа за пръв път правителството поставя като критерий за спечелване на поръчките най-ниската цена. Цеков коментира, че това не спира малките фирми да спечелят конкурса. Ако те се съберат в консорциум, шансът им е много голям, каза министърът. Той уточни, че в една област има около 800 км пътища, държавата е поставила условие фирмата, която ще ги поддържа, да има опит поне в обслужването на 400 км. Цеков подчерта също, че като се сключи договорът за зимно почистване и поддръжка, фирмите няма да могат да искат още пари в последствие, защото с договора се приемат единични цени на дейностите и няма да имат основание за претенции.
Магистралите на държавата ни прилича на натрошен пъзел. По тази причина не можем да искаме по-високи тол такси, каза още министърът на регионалното развитието.