Детската онкохематология в ключовата УМБАЛ „Царица Йоанна“ (ИСУЛ) в София работи от месеци без топла вода – издевателство над тежко болните деца, които се лекуват в нея.
Това се разбра от емоционален пост на Ани Стоянова – основател на фондация „Даная“, която наред с други каузи се бори за нормално детско здравеопазване. Стоянова обясни, че поради всеобщото бездействие по случая доброволци ще купят проточни бойлери и електрически кани на клиниката.
Постът на Стоянова предизвика бърза развръзка – горещата вода в клиниката потече, за всеобща изненада на родители и пациенти. От последвалите обяснения на ръководството на болницата и на „Топлофикация“ случаят се заплете още повече, а родители заподозряха лечебното заведение, че нарочно пести топлата вода от децата, пише „Сега“.
ИСУЛ категорично отрече родителските съмнения. Оттам обясниха, че проблемът с топлата вода е свързан с времето на идването й до чешмите.
„Тя никога не е спирана. През лятото, когато действително имаше проблем с топлата вода, са сменени стари кранове, които го предизвикваха. Към днешна дата проблем с наличието на топла вода не съществува“, твърдят от болницата. Според тях обаче трябва да се изчака да се източи водата в тръбите, тъй като тръбопроводът е много дълъг.
„Чисто териториално, Клиниката по детска клинична хематология и онкология е в най-отдалечената точка на сградата на болницата. Тъй като сградата на УМБАЛ „Царица Йоанна – ИСУЛ“ е строена преди 87 години, изградената водопроводна система е строена по стара технология, при която, за да стигне от точка А до точка Б, водата изминава дълъг път. В новите сгради този проблем се избягва, като се изграждат рециркулационни тръби, за да може водата да циркулира в тях непрекъснато“, обясняват от ИСУЛ.
За този проблем са предприети действия преди няколко месеца – решението на проблема е да се добави рециркулационна тръба и в тази клиника, твърдят от болницата. Според тях е въпрос на кратък срок този проект да бъде финализиран. „Обвинението, че умишлено е спирана топлата вода на Клиниката по детска клинична хематология и онкология е чудовищно и не отговаря на истината. Това е удар към цялата болница, чиито специалисти денонощно се грижат за здравето на само на децата с онкохематологични заболявания, но и на всички пациенти в нея“, коментират оттам.
Обясненията на ИСУЛ обаче повдигат въпроса как днес топлата вода потече нормално от чешмите в отделението, ако ремонтът тепърва ще се финализира. Поражда и недоумение защо въпросът бе решен чак след като се вдигна шум.
Светлина върху случая даде и „Топлофикация“. От нейните обяснения се разбра, че преди месец е имало проверка в болницата след сигнал на родител на дете до Столичната община. Констатирано е, че топлоподаването до сградата е в норма и липсата на топла вода се дължи на неизградена линия за рециркулация на топлата вода, потвърждават и оттам. Проверката обаче установява, че абонатната станция, захранваща болницата се поддържа и управлява от външна фирма, която настройва параметрите й съгласно инструкциите, дадени от болницата, в разрез с инструкциите давани от „Топлофикация София“. Днес след шумотевицата е направена поредна проверка и среща с техническия екип на болницата, като отново са дадени предписания за действия, които заведението трябва да предприеме, обясниха от дружеството.
Това не е първият такъв сигнал. През лятото имаше кампания за дарения за ремонт на помещения, които да разширят капацитета на детската УНГ клиника в същата болница. Тя има едва 11 легла, за които през юни чакаха около 200 деца от цяла България. Заради големия брой пациенти, болницата ползва и допълнителни помещения, които обаче са в окаяно състояние – без тоалетни, топла вода.
Проблем с топлата вода в ИСУЛ имаше и в гастроентерологията миналата година, когато два месеца такава липсваше и пациенти със сериозни заболявания трябваше да се къпят със студена.