Атанас Славов: Трябва независима проверка на протеста от 16 ноември

„Почти винаги сме гледали един и същи сценарий – чака се да ескалира напрежението, което става повод за разпръскване на протеста и после в малките улички и на тъмно започват определени неправомерни действия от страна на органите на реда”. Това заяви правосъдният министър Атанас Славов в студиото на „Здравей, България”. Според него трябва да има независима проверка на протеста от 16 ноември пред Националния стадион.

„Ясно е, че има превишаване на правомощията на отделни служители и на МВР, необходимо е пълно, всестранно, обективно разследване, което не е просто вътрешно разследване от звената на МВР, а от прокуратурата, за да имаме независимост”, заяви Славов. Според него е проблем, че се разчита на вътрешните механизми в системата на МВР да доведат до очистителен резултат. „Част от кадрите говорят дори за престъпление”, заяви министърът.

„Видяхме случаи на хора, които вече са обезвредени, с белезници на земята, връщат се полицаите и започват бой с палките. Това е престъпление, не просто административно нарушение”, заяви Славов. Той призова да се стигне до корените на злоупотребата с власт – да е ясно дали става дума за напрежение, липса на психологическа подкрепа за служителите на реда или за неупражнен контрол.

Министърът определи декември като ключов за съдебната реформа. „В началото на декември трябва да бъде поставен на ново гласуване проектът за промени в Конституцията и в рамките на следващите седмици окончателно да бъде приет. Паралелно в МП работим по новия Закон за съдебната власт, който да въведе на законово ниво измененията в Конституцията. След неговото приемане ще видим и промяната в органите”, коментира Славов.

„Целта е да няма нов Гешев и нов Филчев в правосъдната система“ – така министърът аргументира конституционните промени. „Сарафов се държи в момента“, каза още Славов.

Според министъра трябва да се намери балансиран подход, при който да се каже, че президентът е задължен да проведе консултации с парламентарно представените партии, преди да назначи служебно правителство. От друга страна да се каже ясно, че служебните министри трябва да са лица, заемащи висши публични длъжности и така да гарантират, че ще продължи да се действа институционално във време на политическа криза.